Mitt tal om "borde kristen tro dammas av" på Svalkan...

Underbar miljö ute på Ulriksdal och Café Svalkan, som drivs av Betlehemskyrkan i Stockholm.

Talade ikväll om ovan tema. Publiken var blandad, där fanns ungdomar, men i huvudskak äldre, många med anknytning till ovan kyrka. När man talar bör man har en bra ljudanläggning, så var inte fallet här heller...

Det jag kom fram till, hoppas jag framgick, är att det finns ett behov idag. Många brustna både bland äldre och yngre. Man måste identifiera dessa för att kunna nå dem. Världen behöver och Jesus kallar oss kristna att nå de svaga såsom han gjorde.

Olof Palme invigningstalade 1968 för Kyrkornas världsråds fjärde generalförsamling i Uppsala Domkyrka och sade:

"Om kyrkorna idag får oss att lyssna på ett annat sätt än tidigare, beror det på att de nu delar en upplevelse av nöd och maktlöshet med oss alla. Det finns en värld av nöd utanför våra dörrar. Den kyrka som uppleveler och denna nöd har, genom att avstå från makt, en möjlighet att tala för oss alla".

Frågan så här 40 år senare är om kyrkan i allas ögon här i Sverige delar den maktlösheten och avstår från makten? Vad tycker du? Vad är Din bild?


Vilka kännetecken finns då på en växande församling och som jag inte direkt talade om ikväll, därför att mitt uppdrag och temat var att visa på att den borde dammas av, att det finns ett behov och att kyrkan inte tillräckligt tydligt klarar att nå väldigt många, även om jag inser att det är svårt, men man måste hela tiden ifrågasätta om man verkligen sysslar med det mest adekvata i sin omgivning.

Man bör kontinuerligt göra en:
1) omvärldsanalys,
2) behovsanalys
3) och en målgruppsanalalys, såsom Jesus gjorde och talade om. 

Avsikten med min korta föreläsningar var inte att den här gången visa på vad som direkt behövdes, bara att kristen tro behöver damma av sitt budskap, så att den kan nå alla. och framförallt de allra svagaste. Med kyrkan menar jag oss alla som ingår i den, inte bara de anställda.


En växande församling kännetecknas av:

1) Vägskäl - att man måste göra något nytt.
2) Relevant verksamhet - och så att människor utan kristen bakgrund kan känna igen sig.
3) Varm, öppen och välkomnade atmosfär.
4) Vänskap.
5) Varm andlighet
6) Målmedvetenhet och betoning på missionsuppdraget - med en hög teologisk medvetenhet i allt de gör, med hög tilltro till Bibelns osm Guds ord och Jesuscentrering.
7) Betoning på personlig omvändelse.
8) Öppenhet för förändring och nya intryck
9) En dynamisk och rikt utrustad präst - som bygger relationer, bygger team och utrustar människor till tjänst och leder genom förkunnelse och undervisning.



Har du frågor eller funderingar
om ovan eller om mitt föredrag, du kanske var där, positivt och negativt, snälla maila gärna kommentarer. Bara på det sättet kan jag och kyrkan förändras, så ditt bidrag är viktigt, även här.

För övrigt - tack alla ni som var där.

Var rädda om Er och Guds Frid till var och en av er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback