Tack för igår i Betlehemskyrkan...

En spännande dag och kväll i Stockholm igår.

image474

Inbjuden till
Betlehemskyrkan som hade en tre dagars konferens (ett sekulärt begrepp, och det är ok).

Dag 1 i Hammarbykyrkan, igår i nämnda kyrka och avslutningen idag söndag i fantastiska S.ta Klara kyrka mitt i centrala Stockholm, bland s.k. normalstörda och missbrukare, dvs. bland oss alla människor.

image475
Intervjuades av prästen Klas Lindberg i en paneldebatt med Ingela Agardh, som också berättade om sin färd till s.k. bekännande kristen, där hennes resa började som för mig ca. år 2000. Märkligt sammanträffande.

En fin kyrka, belägen strax mitt emot McDonalds på Sveavägen, med kanonteknik och med en blandad skara människor som medlemmar och andra besökare var det igår.

Temat var: Våga tro - fri-modig-het.

Ingela och jag hade lite olika åsikter om framtidens sätt för att föra ut Budskapet, vilket nog gjorde det spännande. Vi alla är ju olika, tack och lov. Hoppas det blev en fruktbar stund som gav inspiration.

Bo Brander, präst från Lund inledde dagen med god kunskap och tänkvärda ord. Efter mitt första framträdande var det middag i deras fina lokal och restaurang Utsikten. Härlig samvaro och god stämning, dessvärre blev en äldre kvinna sjuk och fördes bort med ambulans. Tänker och hoppas idag att det gick bra för henne. Verkligen.

image476
Nicklas Amran, sjömanspräst och min gode vän, sjöng och talade med ett eftertänksamt budskap, om att alla inte har det bra därute efter middagen och som sedan följdes upp av EFS missionsföreståndare Anders Sjöberg som också efterlämnade ett gott budskap.

Detta pass avslutades med en reflektion av Ingela igen, där hon tog upp Marias ev. tankar om Jesus och hur man som Mor kunde ha tänkt att vara närvarande utan att gripa in vid ens sons korsfästelse. Intressant.


image477
Slutligen med Maria Nordenback och Gospel Nation i det sista passet, där jag fick predika om frimodighet för att föra Budskapet (Bibeln - ly ssna här) vidare började kl. 2100.

Mitt tema var bl.a: att inte döma, att våga lite mer och en enhet i Kristus och vara målfokuserad, hellre än problemorienterad och att man borde över samfundsgränser jobba för en bättre och mer kärleksfull värld, där vara och en har möjlighet att skänka hopp för att bota mångas inre hål.

Skall bli spännande att höra reaktioner.

Många präster var där och bl.a. kamrater från bl.a Johannelunds teologiska högskola där jag bl.a. studerar samt också min kamrat Lasse & Liv från Tyfri MC - en kristen hojklubb i Tyresö, Carl-Axel, Veronica från Åkerögården, Carl-Erik Sahlberg m.fl.

Många fina möten, ansikte mot ansikte.
Fin och innerlig gemenskap sprungen ur vår gemensamma tro på att Gud verkligen besökt oss och vill vårt bästa, där vi var och en duger som vi är (fast inte alltid vad vi gör).

Tänk att allt började ta fart när Gud grep in, när jag fick en biker-bibel i min hand år 2000 på Mc-mässan i Älvsjö.
Detta kunde jag aldrig ens drömma om.

Så kan det gå.

Hå ja ja.

P.S. -För dig som var där, kommentera gärna här! D.S!

Kommentarer
Postat av: carina johansson

Hej! Ville bara säga tack. Tack för den fina samlingen i BK i lördags eftermiddag (hade inte möjlighet att vara med på kvällen). Jag blev verkligen inspirerad att gå vidare och ta de tillfällen som ges att berätta om min tro.Det kändes så härligt att höra ditt och Ingelas samtal om kristen tro. Enkelt, rakt och fräscht budskap! Keep going!
Carina

2008-02-05 @ 15:27:08
Postat av: Mikael

Tack Carina!

Det var verkligen riktigt roligt att höra att du blev inspirerad. Då var mötet värt allt.

Vi måsta våga vara fri-modiga. Slås inte ner av skeptiker och likgiltiga åsikter. Kom ihåg att ditt vittnesbörd kan rädda liv, då är det värt att vara lite obekväm.

Var således FRI OCH MODIG!

Din vän i Kristus.
Mikael.

2008-02-05 @ 20:19:24
Postat av: Rolf

Tack för Din medverkan i BK. En frisk fläkt i vardagen. Kan nästan liknas med Carlsson som kom instormande till Kymmendö i Hemsöborna.
Gott initiativ med MC-klubb. Jag har dessvärre sålt min MC för ett tag sen. Jag önskar Dig lycka till med MC, trädgården,studierna och med livet.
Rolf, sportintresserad 60+

2008-02-06 @ 17:48:13
Postat av: Mikael

Tack för dina snälla radet Rolf!

Tur att du inte jämförde mig med prästen i Hemsöborna, för han blev ju så full... (hi..).

Det är aldrig för sent. Vi är ca. 10-30 peroner som åker varje onsdag under säsong härute. Fin underbar avkopplande gemenskap.

Var nu fri och modiga i BK. Budskapet befriar - har jag märkt...

Allt gott och Guds Frid Broder. Hälsa alla så gott i BK och tacka dem för att jag fick komma.

MVH.

Mikael.

2008-02-06 @ 18:10:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback