Vision, obekväma och våga växa..

Förkyld. Igen.

image479
Skall operera min axel snart, då får jag inte ha en infektion i kroppen. Får sluta träffa och hälsa på folk en tid.

Har börjat på mitt examensarbete, idag skall jag få min första handledning.

Skall belysa avsnittet om äktenskapsbryterskan (Johannes 7:53-8:11). Måste finna en tes att jobba utifrån, just nu lutar det åt förlåtelse, skuld och skam i historisk och nutida perspektiv.


Många är inkapslade i skam, inte skuld. Syndabegreppet känns för många inte relevant. Så hur skall man nå människan, och ge dem i retur deras inre frihet.

Självklart genom Jesus Kristus, men hur når man människor så att Budskapet känns relevant för deras problem och liv idag. Inte en lätt fråga.

Man måste dock börja i mötet, ansikte mot ansikte.
En del vill nog inte ha förändringar, det kanske inte ens handlar om att våga eller mod. Vi har det bra som vi har det. Kompis, det handlar inte bara om dig. se hur världen ser ut. Många mår dåligt, minst sagt.

Sluta tjafsa! Släpp in dem som är obekväma, såsom Jesus, de kan ge dig nya vinklar och erfarenheter av livet. Vi skall ju bära varandras bördor. Att umgås enbart med dem man trivs med, vad är det att berömma sig över...

image478
Läste i Dagen (
läs hela här):

- Vi i kyrkan behöver människor med visioner - som också orkar genomföra dem. Birgitta Ericsson Löfgren är ordförande för Vikens lekmannakår.

Möta folk i ögonhöjd är nog en hållning som bidragit till att de 40 personer som var engagerade när hon fick uppdraget för tre år sedan i dag har ökat till 120.


Jag själv saknar kreativitet och nyfikenhet i många kyrkor och församlingar idag. Båten verkar ha strandat, ibland t.o.m. så läcker den in vatten och börja sjunka, sakta, men ändå...

Många sitter kvar och ser, ber och hoppas att det kommer att lösa sig. Icke.

Vi har av Gud fått armar, ben, öron och mun
, så att vi kan förändra och förbättra Guds Budskap.

Gud hjälper oss, men han vill att vi skall förvalta våra gåvor, inte sitta och vänta. Det visar den Heliga Skrift också på. För du läser väl den?

Gå ut och gör alla till lärjungar, lyder din dopbefallning....


Skall vi ösa? Tror Ni det löser sig ändå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback