Maria Larssons eviga ögonblick handlar bl.a om de glömda barnen och sprit...

På bio just nu mästerverket av Jan Troell och som skickats till USA för bedömningen gällande Oscarsnominering.

"Maria Larssons eviga ögonblick" är i sitt stillsamma tempo, fängslande av många anledningar.
Filmen visar ett Sverige i förändring i början av 1900-talet, ett industri-Sverige under utveckling. Bl.a Persbrandt och Gjita Nörby gör magiska insatser på bioduken.

Det finns otroligt många aspekter att diskutera som filmen belyser.
Skam, sprit, glömda förskrämda barn som är livrädda när full far kommer hem och är oberäknelig, kärlek genom vått och tort, medberoende/möjliggörarna, växande i tillfrisknande och patos.

Här belyses allt det jag talar om, framförallt på min blogg den senaste tiden. GÅ OCH SE DEN.
Den är mitt i prick och Du, den speglar tyvärr vår tids problem just nu, fast omständigheterna, framförallt det materiella ser ut på en annat sätt i vår tid, på ont och gott.

Ulf Ekmans blogg om "alkoholfria zoner" verkar många kommentarer handla om Bibeltolkningar, istället för att såsom Jesus ha barnens bästa för ögonen där det finns spritproblem. Hans blogg har en del kommentarer precis som i ovan film där pappan med bibliska argument band sin dotter kvar i äktenskapet med rollen som Persbrandt spelade, trots att han många gånger terroriserade sin familj med våld och osäkerhet och otro pga. spriten.

Vet Ni, det gäller att hjärtats frekvens är rätt inställt på Gud och kärlek. Hjärtats intelligens.
Möjliggör inte alkoholriskbruk.

Våga vara förebild. Lev nyktert. Innan filmen igår åt vi på en liten indisk restaurang, min Fru och jag, ingen av oss drack självklart alkohol. Och det gick bra....

Hit tills har ingen antagit min utmaning att sluta med alkohol. Vad hindrar Dig egentligen? Din bekvämlighet?...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback