Präster dricker...

Ingen har antagit min utmaning om att bli ett föredöme genom att sluta med alkohol.


Motiveringen lyder oftast, "men jag har ju inga problem", men föredömetanken verkar inte finnas, vilket är förfärligt konstigt för mig. Har jag fel...

På Ulf Ekmans blogg finns följande kommentarer efter vår diskussion häromkvällen om nykterhet:

" I helgen var jag och min familj på en härlig rekreations weekend på ett hotell i stan, och döm av min stora förvåning då jag fick se mängder av präster(bar sin vita krage) stå i vestibulen med vin och öl glas i handen. Svenska kyrkan hade en fest och senare på kvällen såg jag flera av deltagarna ragla omkring. Klockan var inte mer än 7 på kvällen och mina barn fick se män och kvinnor i prästkragen som bar sig konstigt ut. Så trist att man väljer den vägen och inte förstår vilket dåligt vittnesbörd man blir för omgivningen. I vår längtan och stundom iver att nå enhet bland kristna vill då inte jag kompromissa med sanningen. Det är ju inte så att kristna inte känner till vad Guds ord säger.

Det får aldrig bli så att vi för att nå enhet blir ljumma i vår inställning till det Jesus predikade. Han var radikal, och det är knappast radikalt att som kristen välja flaskan. Det gör ju större delen av världen redan. Vår kropp är den helige andes tempel och bör behandlas därefter. Socker är också en slags drog som ger samma abstinens vid avvänjning som viss narkotika. Det gäller att inte ha några avgudar i sitt liv!"

samt

"Hej!
Lite förvånad blev jag när jag och en del andra som arbetade i kyrkan(svenska kyrkan) blev bjudna hem till kyrkoherden tillika prosten för en liten avslutning på terminen.

Det serverade både vin och sprit som om detta var helt naturligt. Och det kanske det var för han. Känndes dock lite konstigt när det var under sk arbetstid".

Ikväll kommer 385 000 barn bl.a må mycket illa, en del blir slagna, en del blir våldtagna, en del blir utslängda och gemensamt är att de alla tappat tron på de vuxna och att de blir skadade. För livet. Och förebilder önskar de sig. För många är denna helg normal. Pappa eller både han och deras mor blir berusade.

Skål!


Kommentarer
Postat av: Karin

Hej

min mamma var alkoholist. Hon är död nu. Min pappa är alkoholist och slog mig när han var onykter. Tack för att du skriver om denna

2008-10-12 @ 20:12:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback