Sanna Bråding, min kompis Danne i TV4 soffan imorse...

Inte jag...

Så har alla tänkt. Alla.
Ingen har tänkt att åka dit. Oavsett om man sett det på nära håll, såsom i ens familj, eller bara bland kompisar i skolan eller på krogen. Inte jag..

Så satt de där i TV4 soffan imorse. Sanna Bråding, skådespelaren och programledaren, som inväntar sitt fängelsestraff för narkotikainnehav och missbruk.

Bredvid satt, min relativt nya kamrat Danne, som har ett tufft förflutet, minst sagt. Även om man är stor och stark, så kan man torska, vilket han tyvärr är ett tufft bevis på. Men har har också tillfrisknat, efter hårt jobb. En kanon kille.

När jag gjorde min första praktik som prästkandidat, hade man problem, på den orten med droger (det finns överallt) och med att ungdomarna började använda alkohol och droger, samt så fanns det strömningar åt nazisthållet som vissa drogs åt. Då fick jag kontakt med Danne, så han ställde givetvis upp och hade en föreläsning, för konfirmanderna.

Jag tror att de aldrig kommer att glömma honom och hans historia!!! Det var modigt av kyrkoherden där att låta mig prova detta grepp. Även om alla inte var positiva, säkerligen pga orsaker.

En präst skall leva i sin samtid, men om man inte ser vad ungdomarna går igenom och hur de har det, kan man inte bli relevant, tyvärr.

Dannes sätt att tala är trovärdigt, genom hans lågmälda allvarliga sätt, blir man påverkad. I TV stod det att han tillhör
UNGA KRIS i Uppsala. En fantastisk organisation. Så här skriver det om den i många ögon ofarliga drogen alkohol på deras hemsida.

" Alkohol

Tre fjärdedelar av våra 15-16 åringar dricker alkohol och många uppger att deras föräldrar inte vet om det. Det finns stor risk att just du inte märker att ditt barn dricker sprit, vin eller öl och hur mycket. Ingen under 18 år (helst 20 år) bör ens smaka alkohol. Alkohol är ett gift som bl a påverkar hjärnan. Unga personers hjärnor är särkilt sårbara. Risken för beroende är större hos ungdomar som också lättare blir berusade. Folköl är lättåtkomligt. En burk folk öl (3,5 %) motsvarar 4 cl (43 %) starksprit.

Nästan alla som prövar narkotika första gången är alkoholpåverkande."

Jesus öppnade ögonen på folk. Mina har han sannerligen öppnat.

Igår kom ett förslag från regeringen att man skulle skjuta till 45 miljoner kronor åt kommunerna för att göra städerna säkrare. Genom att ta bort buskar, mera belysning etc. Dvs. att göra städerna mer upplysta, så att inga överfall så lätt kan ske, tror man. Dessa händelser äger rum på kvällar och nätter. Kan det finnas andra orsaker. På kvällar dricker man alkohol....

Är det inte dags att politikerna får sina ögon öppnade. Men om de skulle tvingas välja bort alkoholen själva och se att just denna drog ligger bakom våld, vilket alla vet att det gör, då den suddar ut gränserna, så verkar de inte på allvar vilja se sin del.

En frihet att dricka alkohol för att man själv kan vara måttlig, är ingen frihet, om halva svenska folket lider pga. alkoholens verkningar. Eller... Det är ett förtryck, säger Benny Haag i sin bok.

Skål. Ikväll kommer folka att våldtas, mördas och bli slagna, familjer kommer att må mycket dåligt. Bl.a. 400 000 barn.

Kan vi leva med det....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback