Dagens tidning om alkohol gällande präster, idrott bl.a. Vill du hjälpa till...

Tyvärr så måste jag blogga vidare. Märkligt nog..


Igår var det en artikel om mig, som glömt barn - barn till missbrukare, på flera sidor i UNT. Många har hört av sig. Många känner igen sig. Tyvärr. Problemet är gigant stort. Men talar man inte om det, har man inte rätt glasögon på sig eller om man rör sig i kretsar där det inte finns någon alkohol, åtminstone inte utåt sett, kan man lätt förledas att tro att problemet är marginellt...

Därför har jag idag 20080903 saxat några artiklar ur dagens Expressen och Aftonbladet bl.a. för att du skall se hur det ser ut. Och detta är bara de som fått konsekvenser och kommit ut till allmänheten. Även i kyrkans värld dricks det självklart, alla är ju människor även där, men det verkar vara svårt att tala om denna svaghet även här. Trist nog eftersom här skall svagheten kunna tydliggöras och övertramp förlåtas. Inom kyrkans värld bör man försöka ge signaler än tydligare att det svåra är ok att tala om.

Caroline Krook, biskop i Stockholms Stift, intervjuvades i TV4 soffan imorse med anledning av trekanten där präster var inblandade och där alkohol förekom. Präster skall följa sin etik som de sagt ja till
"Codex Ehicus". Promiskutet är inte ok som präst, man måste också börja tala om sex och porrmissbruk.

Min uppsats "Borde Svenska Kyrkan erbjuda druvjuice i nattvarden" skulle kunna vara en dörröppnare att våga börja tala om alkohol i kyrkans värld och samtidigt skulle den kunna ge signaler både inåt och utåt att hit är man välkommen, att man tar alkoholproblematiken på allvar. Vad tycker du?

Det är mycket tragik bakom nedan artiklar. Ber för dem.

Tyvärr finns det många möjliggörare bakom nedan personer. Det finns folk som sett problemen men inte vågat ingripa. "Du skall älska din nästa.."

Avslutande artikel slutar med orden "alkohol räknas inte som doping". Är det inte här problemet är. De som kan hantera drogen, inser inte att drogen, alkohol, är just en drog för så väldigt många.

Skulle man se alkohol som en drog, skulle man agera annorlunda
, men då många vill ha kvar den, antingen då de kan hantera den eller att man inte vill bli av med den då man inte kan hantera den då man har problem men inte vill skylta med detta, så kommer den att ställa till med ofattbart lidande. Jag vet!


En kyrkoherde i Stockholms stift åtalas för misshandel och olaga hot. Bakom anmälan finns hans hustru, även hon präst i samma stift.....

...en relation som präglats av svartsjuka, kontrollbehov och betydande alkoholkonsumtion, "det är för mycket och för ofta". Källa: Kyrkans tidning, läs mer....


"Två landslagstränare är avstängda under utredning. Anklagade bland annat för att ha varit berusade under mästerskap.

Tränarna är ledare för ett av landslagen inom en välkänd sport.
Det är framför allt en av landslagstränarna som de grova anklagelserna riktas mot.
- Jag vill åka till VM för att ta medalj. Men om jag åker med honom kommer jag inte ha en tränare, han kommer bara supa hela tiden, berättar en av Sveriges mest lovande utövare inom sporten.

"Jag sa nej"

En annan före detta landslagsman hävdar att landslagstränaren tvingade honom att dricka alkohol mot sin vilja.
- Jag ville inte dricka, jag hade SM framför mig. Jag sa "nej nej nej", men han sa "jo jo jo". Men jag drack ändå till slut, jag gjorde som han sa till mig. Källa: Expressen, läs mer..."


"Stefan Holm vittne till när rysk höjdhoppare tävlade full

Det var en av friidrottens värsta fylleskandaler.

Ryske höjdhopparen Ivan Ukhov var så plakat under galan i Lausanne att han knappt kunde stå på benen.

- Han var bortom alla gränser, säger Holm.
 
....Alkohol räknas dock inte som dopning i friidrott. Av förklarliga skäl. Källa: Aftonbladet, läs mer..."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback