Finns det trovärdiga profeter idag?

I dagens media och kommunikations samhälle, finns det alla möjligheter att göra sin röst hörd och få sina åsikter förmedlade. Detta innebär att det också krävs en egen filtrering, för att dels hinna med att läsa det som intresserar en själv, dels att hinna hitta det som är intressant för ens egen person.

Inramad verklighet

Efter detta kommer en granskning, om budskapet är relevant och stämmer. Källkritik kan vara svår att genomföra, då det numera finns så många olika källor.

Varför funderar jag på detta? Jo, just nu läser jag om Gamla testamentets profeter, vad som kännetecknade dem samt forskningen genom tiderna om dem, deras historiska kontext och hur deras budskap skall tolkas bl.a. Det fanns stora svårigheter för dem och deras omgivning att ta till sig deras domsprofetior och löften.

Därför väcktes tanken om dagens "profeter": Christer Sturmark, Tomas Dileva, olika kristna företrädare för olika samfund, Marknads aktörer som är dagens "profeter" och som siar om framtiden, för att nämna några.

Vem skall man tro på, sjöng ovannämnda Dileva, pricksäkert. Det blir allt svårare i vår mångkulturella och mångreligiösa värld att bedöma vem man skall lita på.

Gt-profeterna hade det inte heller alltid lätt, men ofta hade de maktens öra, dvs. kungens. Svårigheten då, liksom nu är vem som är trovärdigast. Den som ivrigast framhäver sin egen person, före budskapet, kan man kanske reflektera över. De gamla profeterna trädde oftast tillbaks som person, så att budskapet skulle framträda. En skillnad mot många idag, kan tyckas. Vem som kräver betalt, kan kanske vara ett kriterie att reflektera över och vad pengarna går till.

"Sanningen skall göra oss fria": sade Jesus. Ett gott ord, men det kan ju uppenbarligen vara svårt att veta vem som har den i vår sekularierade värld. Kanske är ett gott råd, att gå till sig själv, rannsaka sig, måhända med hjälp av en spegling genom en annan person, för att däreigenom komma fram till sanningen, som man har där inom sig själv, när man "röjt bland sitt eget inre bråte", som kan vara bortförklaringar och olika rädslor. Jag har i alla fall, numera, en bra guide: Bibeln.

Den är också svårtolkad.
Vem har sagt att livet skall vara lätt, men det är spännande och jag har fått det lättare då jag valt min guide; Jesus! Men att honom som "profet" kanske inte är "hippt"i alla läger i Sverige numera.

Fast det struntar jag i. Är ju tvungen att välja, då jag vill följa vägen, sanningen och livet.


Bättre kan man inte få det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback