Ja, jag är uppväxt framför TV´n...

Ingen hemlighet.

image181

Älskar "Hem till gården". Fortfarande. Så mycket England, andas trygghet, trots alla intriger. Världen förändras, men serien består, men rollbesättningen förändras. Visades i TV första gången 1972.

image182
Nu har jag via min tidsmaskin tv´n, gett mig av till välfärds-Sveriges början och 1970-talet, via det magnifika tidsavtrycket i vårt land genom Bengt Bratts tv-serie "Hem till byn".

52 avsnitt under 35 år, start 1971, visar upp ett Sverige under förändring, borde ses av alla igen. Lånade på utmärkta Stadsbiblioteket gratis.

Var för ung i dess start, såg bitvis några avsnitt under åren, men så har min mognads nyfikenhet tagit mig tillbaks till de miljöer som hos mig uppdateras sekundsnabbt.

Allt finns där: de bruna tapeterna, de gamla mjölktetrorna, de fula Volvo-modellerna a´la modell 140, klänningarna, frisyrerna, musiken, men framförallt både rädslan och tillförsikten inför framtiden, när Sverige började anta en ny skepnad till det industriella från agrarsamhällets inordnade små gårdar, vilket nu i vår tid än en gång förbytts då it-tekniken ersatts av utsåld industrinäring.

Karaktärerna, påminner om Bergmans, men frågorna går ej lika djupt. Likväl, livet skildras, som det är. Ett original för alla dokusåpor. Varför började man skapa dokusåpor när livet som det är ofta överträffar dikten.
För mycket fri tid. Eller...

Vilken serie saknar du...

Kommentarer
Postat av: Micke

Skulle önska att de sände hem till gården från början igen, missade inte ett avsnitt när jag var liten:)

Postat av: Mikael Bedrup

Visst vore det kul, men man skulle förmodligen inte känna igen personerna eller miljön heller. Undrar om den finns att hyra eller köpa.... Kolla gärna upp och meddela.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu... eller..

2007-08-04 @ 23:18:15
URL: http://www.bedrup.blogg.se
Postat av: Åsa

Godmorgon så här på söndags morgonen. Här skiner solen från en klarblå himmel och om ett par timmar börjar nog kyrkklockorna ringa i kyrkan här brevid.
Tittade i Expressen i går och såg där att de skrivit en artikel om Biker Bibel. Vet inte om du sett den.

2007-08-05 @ 07:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback