Söndag - märkligt möte - igen.....

Var in till Stockholm imorse på ett snabbt ärende.

Tänkte sedan gå till Bromma Kyrka, men var ute i god tid och åkte upp till Vällingby Centrum, som man håller på att bygga om.

image364

Det var en av de första förorterna i världen som byggdes på slutet av 1950-talet, där tanken var att man både kunde bo, handla och roa sig i en förort. Allt på samma plats.

Tiden har runnit ifrån konceptet och nu försöker man bygga om allt, men jag blev så besviken.

Man har använt den stora penseln och utgått från det som nu i denna tid är passé och försöker bygga vidare och nytt på detta. De som har flytt ut är de genuina handlarna och in har lågprisrestauranger och kedjor flyttat in.

Kändes så extremt sorgligt att man missat allt då man lidit av ett lillebrorssyndrom mot storebröderna Solna resp. Kista centrum.

De små mötena behövs alltid, de jordnära mötena med handlare som känner sina kunder, liksom prästen som lever med sin församling.

Åkte hem och tänkte åka in till Mariakyrkan i Sigtuna, men hoppade över....
och fortsatte E4:an, sedan tänkte jag svänga av vid Knivsta och hälsa på församlingen där, men i sista stund... - rakt fram igen.

image366
Så tänkte jag att det blir Uppsala igen och in ett köpmecka för att köpa Åsa Lindeborgs bok (blev nyfiken efter tv-programmet "MÖTEN" igår där hon träffade Morgan Alling och talade om sin barndom med sin alkispappa).

Parkerade vid teologen vid Uppsala Universitet och när jag gick ner såg jag att jag kunde hinna in till Domkyrkan. Väl där framme - fullsatt. Tusan!!!!!!!!

Bredvid ligger Helga Trefaldighets Kyrka, in där. Fullsatt..... men kom in.
Efter ett tag hittade jag den sista platsen, bakom en pelare.

Den fantastiske prästen Mikael Mogren (
läs hans CV) predikade rakt in i själen på alla, tror jag.
Han talade med och inte till barnen. I predikan. Många log - med hjärtat. Så varmt.
Han är en av få som skriver blogg och är med i debatten. Omtänksamma ord..

När jag så skall gå hem så vänder sig framförvarande mot mig.
Hakar tappades.

En vän som var en av de som möjliggjort min nya resa, kanske den som betytt mest på mitt nya sätt att vara. Misstror slumpen, sade vi bägge i mun mot varandra.

En lunch med sushibitar som fortfor i många timmar.
Här och nu.
Ett möte där tystnaden kunde få möjliggöra vändningar av olika stenar som livets väg har fört en till och på.

Märkligt.

image365

Fler möten borde man utsätta sig för då de ifrågasätter ens varande och stimulerar växande.

Tillit krävs dock och mod att våga ifrågasätta, för att våga kasta sig ut i samtalsrymden.

Hem till hundarna.

Linda Skugge hos "Videokväll hos Luuk" i TV1.

Mognad gör att en del tappar det drivande ifrågasättandet när ilskan övergått till bullbak åt småbarn.
Och det är ok.

Men Linda är inte lika intressant som företeelse längre, stafettpinnen måste överlämnas till ny i samma fack, så får hon växla upp till annan nivå. Vägen innebär växande. Och det är ok....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback