Om tro i P3 samt om homosexualitet bl.a...

Om tro idag, så hörde jag idag det nya programmet på nätet, en debatt om tro kontra miljö i P3 Tro.

Den utmärkte Stefan Edman var en av rösterna, som belyste med sin kunskap och tro om hur han anser om hur Gud ser på miljöförstöringen. Olika muslimska röster, som berörde Bibeln som de läst (vilket inte alla kristna gör, som vi sorgligt nog vet dessvärre), berättade om hur de hämtar kraft och råd från Gud.
De vågade på ett klart sätt tala om Gud, medan många kristna i programmet verkligen visade på att de har liten eller ingen kunskap om vad Bibeln säger, tvärtom så anförde någon att de mer tror på spöken (?!).

Detta visar på att den kristna tron måste undervisas bättre. Kanske bloggsfären kan väcka inspiration att läsa Bibeln.

En spännade debatt förs på min vän Davids blogg om homosexualitet. Ett kontroversiellt ämne (och nästan uttjatat) inom den kristna debatten, tycker jag.

Nåväl, nu skall jag fördjupa mig i studierna gällande Nytestamentlig teologi. Inte här heller blir det klara besked. Puh.... men livet ger ju inga direkt klara besked. Det var enklare när man var ung, då var allt mer svart eller vitt.

Inser mer och mer att det är resan som är målet.

Växandet i Kristus, som jag tolkar det numera.

Må Gud leda Dig mot kärlek - till Dig själv och sedan till andra. Himmelriket är nära....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback