Är ytan eller innehållet viktigt......... eller ett besök på Stureplan... igen..

En märklig dag på Stureplan idag........ minst sagt.

Min Fru var på kurs i Stockholm, så jag skjutsade in henne tidigt imorse. Sedan har jag själv tillbringat hela dagen gåendes där idag.


Började med att besöka
Missionskyrkan (fd. Missionsförbundet) och deras HK. Fick hjälp av den vänliga personalen där, som ur sina arkiv rotade fram info. om min farfarsbror, John Frejrud som var pastor för Missionsförbundet. Visste för något år sedan inte ene att jag haft någon farfarsbror, så var han pastor. Jag misstror slumpen........ Dessutom startade han Sveriges första väckelsemuseum. Märkligt, allt ihop. Skall berätta mer under helgen här.

Sedan besökte jag ett 12-stegs möte. Alltid lika spännande, givande, naket och även roligt. Tänk att vi alla bär på så lika tankar, ibland tossiga. Kul med att besöka en grupp, där man inte känner någon. Gick sedan runt på stan, lyssnandes på 1:a Moseboken i min I-pod. Lite surrealistiskt, framförallt med berättelsen om Sodom och Gomorra i örat undet mitt besök i Sturegallerian och deras överklass affärer. Vad mycket onödiga produkter det finns till försäljning. Massor av klockor för över 80.000:- på NK....

Allt fler blir rikare i Sverige och allt fler fattigare.
Skillnaderna var uppenbara runt Stureplan. I Östermalms Saluhall satt man och åt mycket dyra luncher. Känns så långt från den världen som jag var en del av tidigare...

Besökte den katolska bokaffären i Kungsträdgården. Tänk hur livet kan bli. Det som lockar mig mest numera är teologiska böcker.

Gick in och hälsade på min vän Danne som säljer Marbodalkök på Birger Jarlsgatan, där var en kund som verkligen ville veta vilken dag hans beställda kök skulle komma, trots att de inte hade allt klart med hantverkare m.m. Kunden var så ofantligt otrevlig, då han inte fick omedelbart datum för leverans och kallade dem oseriösa för att det inte kunde veta detta direkt.

Kom att tänka på en som jag känner som beställde en Ferrari, han fick vänta ett par år....

Tänkte att det är känns bra mycket bättre att bo i Uppsala. Det är inte så många Porschar, Jeepar, Jaguarer här. Folk investerar nog mer i sitt djup än på ytan. Blev alldeles matt efter dagen. Tänk att jag bott på Grev Turegatan. Det var i ett annat liv....

Den gode Paulus, talar om den gamla och den nya människan i Romarbrevet. Den nye Mikael, gillar landet bättre, än uppblåsta egoistiska Armaniklädda gubbar med högmod.

Det finns olika eoner. Verkligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback