Kristendom för ateister....

Kristendom för ateister av Olle Carlsson


Saxade nedan från Jämtlandstösens blogg. Läs mer...
Har dessvärre inte läst den. Var utlånad på Stadsbiblioteket igår. Olle var prästvigd när han började aktivt att kröka. Är numera nykter alkis sedan länge. Han vet hur folk har det bär det är som värst, anar jag.

"Låt mig få säga det direkt. Det här är en av de bästa böckerna om kristen tro som jag läst på senare år! Olle Carlsson är präst i Svenska kyrkan och var den som initierade Allhelgonamässan i Allhelgonakyrkan på Södermalm i Stockholm. Tillsammans med de människor som kommit dit har han byggt upp en gudstjänstfirande gemenskap som samlar många.

I boken sätter Olle fingret på flera av vår tids frågor och relaterar dem till kristen tro. Resultatet är en djupt personlig bok där Olle beskriver hur han ser på kristendomen, Bibeln och kyrkan. Boken är rik på berättelser ur Olles egen livserfarenhet och han delar generöst med sig även av egna svårigheter och tillkortakommanden. Det här känns som en mycket ärlig bok och det blir tydligt hur författarens tro bottnar i egna erfarenheter.

Olle gör inte anspråk på att komma med någon ny revolutionerande teologisk tanke men relaterar kristen tro till vår tids frågor på ett skarpsynt och tilltalande sätt och formulerar insikterna så att ständiga aha upplevelser uppstår under läsningen.

Några tankar från boken:

Om kyrkan

Det är lite märkligt att många av vår tids radikala teologer?oreflekterat håller fast vid romerska och medeltida ritualer och former i kyrkan med liten relevans för den moderna människan.

Om privatreligiositet

Jag tror att det i längden är svårt att vara kristen och privatreligiös. För livet är relationer och kristendomen handlar i grunden om ett liv i gemenskap. Jag är övertygad om att kyrkan är livsnödvändig. Jag tror inte på en kristendom utan gemenskap.

Om att vara människa

Att vara människa?handlar framför allt om ens inre människa, om att försonas och acceptera den man faktiskt är? Det handlar om att släppa taget om drömmen att bli någon annan

Om religionsdialog

En religion som inte kan leva sida vid sida med en annan, på samma villkor, i vårt pluralistiska samhälle kan aldrig vara en konstruktiv kraft eller ha någon framtid. Den kristendom jag försöker tillägna mig? handlar inte om att få andra att se ljuset eller förstå min sanning om Gud. Den handlar om att försöka bli sannare mot sig själv

Det här vara bara några smakprov ur en intressant bok som väcker många tankar."



Har både talat med och träffat Olle. Allhelgonakyrkan har många besökare. Åldrar från ca. 20-50 år, dvs. den åldern som normalt inte går till kyrkan. Besök den.

De har för övrigt druvjuice i nattvarden. Många kyrkor som har de ökar i antal. Något att tänka på. Eller....

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback