Hjälpa andra - så otrendigt, framförallt gratis, eller........

Vi lever i en värld där allt fler tänker bara på sitt eget bästa. Vissa känner inte ens empati (tänker på de som sparkade ihjäl 16-åringen i helgen). Hur skulle världen se ut om vi alla VERKLIGEN försökte hjälpa varandra och sätta oss in i varandras liv.

image270

Vandrade i Domkyrkan i Uppsala häromdagen och såg gravstenen därinne över ärkebiskop Nathan Söderblom.

Texten på stenen hänvisade till Lukasevangeliet 17:10:

"När ni gjort allt som åligger er, skall ni säga:
Vi är odugliga tjänare, vi har bara gjort vad vi är skyldiga att göra"


  • Otrendigt: JO.
  • Bra: Synnerligen.
  • Tänkvärt? Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: Liselotte Hälldahl

Det gör ont inom en, när man hör och läser om allt våld, som dagligen sker. Är man förälder, så är det omöjligt att värja sig, för detta kan ju hända vem som helst numera och helt oprovocerat...Det är skönt, att det finns en och annan som du, som orädd ställer sig på frontlinjen, är rak och tydlig. Att du varit med bland "håll-i-gångarna" gör dig extra trovärdig. Men kyrkan idag, har så influerats av världsligt tänkande, vågar så lite, är så anpasslig. Gud står för jämvikt och sätter upp sina ramar, det sekulära samhället sätter helt andra, det är ingen lätt balansgång...Kyrkan behöver många av din kaliber och som tror på Hans ljus och ledning. Det är en bra förening! Det har blivit nog så mycket av mänskliga snuttifieringar...Det ska bli roligt, att följa dig på håll. Gud är med dig, det vet jag...

Postat av: Mikael Bedrup

Jag tror att Kyrkan är du och jag. Vi måste sluta skylla på andra, kyrkan. Vi är många i kyrkan över hela världen, vi alla misslyckas varje dag, missar målet med våra liv. Därav Jesus på korset för dig och mig. Men han är också en inspirationskälla, säger att vi inte behöver vara rädda, det står 366 ggr. i Bibeln.

Låt oss tillsammans tala ett språk som berör, låt oss tala om Gud.
Matt 28:19 f, "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut"

Gör skillnad, tala om Jesus, Liselott!

2007-10-11 @ 16:41:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback