Internet är mycket märkligt..... och Mikael Bedrup talar lör: Örebro & sön: Sthlm!

Hörde via en kund som vi "levererade" Janne Schaffer till gångna helg i Hässleholm från mitt företag, att det den kommande helgen skall det delas ut BEDRUP-STIPENDIET till en idrottsförmåga från tidningen NORRA SKÅNE som min Far jobbade på i sin ungdom.

Lite märkligt att jag inte vetat om detta....
Fick reda för ett par månader sedan på att detta pris delades ut sedan flera år, vilket även kändes fint.

Brukar inte tala och framförallt inte skriva om min Far, men han är värd att framhålla för all energi han lade ner på att hjälpa andra. Ett gott föredöme i många avseenden.

Han vågade torgföra sin åsikt om det var något som var fel och det drabbade oskyldiga, även om det var obekvämt för dem som bestämde och även om han ansågs obekväm.

image288Än märkligare var det när jag idag via internet slog på Norra Skåne och fick upp ett
YOU-TUBE klipp på mina föräldrar från ett av Ingvar Oldsbergs program, där min Far återigen blev lurad. Den första gången var i "Här är ditt liv" med Holmqvist.

Märkligt att höra och se min Far igen. Internet lever sitt eget liv. Kändes mycket märkligt....

Även min Far försökte göra något åt den negativa spritkonsumtionen i landet, såsom Sveriges första officiella person som gick ut som nykter alkoholist.
Slåss Du med för dem som ingen ser.

Himmelriket är nära....

Och i helgen skall jag föreläsa om detta bl.a. i:

Örebro på lördag den 27 okt. kl. 16 + 18:
Seminarier i Betaniakyrkan!
Tema: Barnen i vårt samhälle. Lö. 27-10, kl. 16.00 De glömda barnen Greger Walve, projektledare, Hela Människan och Mikael Bedrup (ersätter Jocke Langer)
18.00 Vara vettig vuxen  Greger Walve och Mikael Bedrup

Stockholm på söndag den 28 okt. kl. 18:
image289Gospelkonsert - Korskyrkan, Birger Jarlsgatan 66.
Gospelkören 4U med gäst Mikael Bedrup.
Fritt inträde, Välkommen!


OBS!! ALARM!!!

Kvinnor i åldern 16?24 år ökade sitt drickande med 57 procent åren 2003?2005. Läs mer...



På bokförlaget Forums hemsida beskrivs min Far enl. följande:

"Bengt Bedrup var i många år journalist i dagspress och radio innan han kom till Sveriges Television. Där var han med och byggde upp TV-sporten och blev en mycket populär programledare. Han startade också Träna med TV! som utvecklades till en mäktig folkrörelse.

Bengt Bedrup tog upp problematiken kring svenska folkets alkoholvanor i de nydanande serierna Beska Droppar och Torra Fakta, nu som stridbar debattör i alkoholfrågor och samtidigt informatör och utbildare.

Bengt Bedrup har energiskt arbetat för en mera verklighetsnära syn på alkoholen, ofta i konflikt med företrädarna för den rådande alkohol-politiken. Han har alltid legat "ett steg före" och gör det än en gång i Drick och må bra! där han skriver med förståelse och respekt för alla som umgås med alkoholen."



Kommentarer
Postat av: Gun-Britt

Hej Mikael!
Tack för en fantastiskt bra sida. Jag är kristen men blev tyvärr fast för ett missbruk ändå. Min behandling var "andlig" men jag kände aldrig igen mig. Gud definierades som "gruppen", "gemenskap utan droger", "livet", m.m. Pratade man om sin kristna tro blev alla skeptiska och menade att AA inte ska vara bundet till någon "religion". En gång sa jag att jag inte var religiös jag hade bara en relation till Jesus och Till Gud vår far genom den Helige Ande. man säger också ibland inom AA att "om du ska behålla din nykterhet så ta rygg på en vinnare", dvs. en person som lyckats hålla sig nykter. Det är ett bra råd...att härma någon klok och bra som gått före. Men vi som är kristna har ju supervinnarnas supervinnare, han vann inte bara seger över alkohol utan han vann seger över all synd, allt djävulskap och alla onda makter. Vi kan ta rygg på honom och lita på honom. Hur kan AA ha kommit så långt ifrån sina rötter? I början var AA:s grundare kristna. Idag ges 12-stegsbehandlingar med hinduism som grund. Det kallas filosofi för tillfrisknande men det är en farlig grund som ger diffus vägledning och mycket slitningar. Gud välsigne dig Mikael.

2007-10-24 @ 13:14:08
Postat av: Åsa

Kan bara hålla med om att internet är mycket märkligt.
Här nere så har hösten kommit en bra bit på väg och i förrgår slogs jag av det blivit så mörkt på kvällarna. Det gör ju att jag i och för sig tänder massor av ljus. (IKEA tjänar masor på mig) Men hur det nu än är så gillar jag inte mörkret.

2007-10-24 @ 14:07:24
Postat av: Mikael Bedrup

Hej Gun-Britt!

Kul att du får inspiration via min blogg.

Man måste våga dela med sig såsom kristen, det är det missionsbudskapet går ut på, och som man får ta del av vid dopet. Liksom det 12-steget inom 12-stegs rörelsen, att sprida deras budskap och att leva i resp. program.

Tror att det är vist att tron är odefinierad inom 12-stegs programmen, annars hade många vänt vid dörren, men när de sedan tillfrisknar kan de ta del av olika religioner, om de så önskar.

Jag håller den kristna vägen för sant sedan jag studerat den, då dess anspråk håller.

Tron är och måste vara personlig och vi alla har olika bakgrunder och är olika öppna för Gud vid olika perioder i våra liv, således är den kristna vägen en väg mot Gud och mot andligt växande, men ingen av oss är perfekt. Det vet Gud därav tog han på sig våra synder på korset.

Han bär oss när vi själva inte orkar, om vi bara tror på honom och försöker gå hans väg. Men ingen av oss är helgon. Bibeln ger mer kunskap om hur Gud är och hur han vill att Du och jag skall vara för att ta vara på Hans skapelse. Bl.a. genom att bära varandras bördor.

Kämpa på och Gud välsigne Dig!

2007-10-24 @ 14:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback