Vilken sorts kristen är jag....

Så har jag parkerat mig i min säng inför hösten....
Har under dessa 3,5 års studier kommit fram till att jag klarar att läsa längst tid, när jag befinner mig här.

Nedanför mig just nu har jag 14 böcker (puh....), som skall gås igenom, bl.a. för att hitta vad jag skall forska om i min 3:e uppsats, detta i
systematisk teologi.

image240
"Systematisk teologi som forskarämne finns i Sverige f n bara vid Lunds universitet. Ämnet syftar till att utforska den kristna traditionens teologiska utveckling och nutida betydelse för tre offentligheter: (1) den akademiska diskursen, (2) de kristna kyrkorna och samfunden och (3) det postmoderna samhället. Deskriptiva och normativa reflexionsmetoder utvecklas och används inom systematisk teologi. Bidraget till den internationella teologin och den ömsesidigt kritiska dialogen med den pågående vetenskapsdiskussionen främjas genom en utpräglad interdisciplinär och internationell profilering inom ämnets forskarinriktningar".

Ovan beskrivet på Lunds universitets hemsida.
Blev du klokare, inte heller jag.... Har mycket svårt att hitta vad jag skall skriva om. Detta gör mig stressad.

Måste sänka mitt blodtryck inför operationen, därför har jag inspirerats av bl.a The Fredin Family och deras fantastiska dietomläggning (som jag först predikade om för dem för över 1 år sedan, fick nu tillbaks den, s.k. "mission in return", eller...), vilket inneburit att de ser så hälsosamma ut.

Man skall ju leva som man lär och vittnar man om befrielse så är det bra att man inte ser ut som man dör. "Våran prost ser ut som en ost", lyder det gamla begreppet, som dessvärre gäller för många än, men med ny kunskap vet man vad som gör oss benägna att missbruka mat och bli tjocka. Sluta således att rättfärigda dig själv. Våga säga sanningen om dig själv högt, även för andra, för att bli fri. Dölj det inte. Bränn allla broar. Låt andra hjälpa dig, säg åt dem att de inte skall vara dina möjliggörare!

Har slutat med socker. Så denna vecka har jag promenerat och ätit bara nyttigt och vettigt, blivit socker avgiftad genom att inte äta "skitprodukter", fast det tar ett tag att bli av med suget..... Har till min förvåning gått ner 3 kg!!!!!!!!! Och det är inga stora uppoffringar jag gjort.....

Pluggade igår i en caféteria på Älvkarleby Ridklubb, då jag var chaufför åt Familjen, dvs. dottern och hennes kompis med deras hästar. En annorlunda verklighet med ridmänniskor som jag inte är van vid. Många duktiga tjejer som är vana att ta hand om sina hästar. En bra metod att lära sig ta ansvar för andra.

image241
Hittade nedan en länk som man kan pröva vilken typ av kristen inrikting man själv har. De slutsatser som drogs av dessa besvarade frågor, stämmer till viss del överens, men jag anser att den gamla traditionen har mycket att lära ut, men den kanske bör fundera på hur den skall lära ut är en annan sida av myntet. En attraktiv förpackning spelar roll, detta vet alla i det sekulariserade samhället, fast kyrkan får jag intryck av att vissa inte vågar fundera eller diskutera detta. De gamla fotspåren är upptrampade....

"Varför går inte folk i kyrkan?": "De har varit där!".
En sanning som ibland stämmer överens med verkligheten.Man kan inte förändra det man inte erkänner.

Våga nytt, med utgångspunkt från det centrala och med det gamla som är bra. Gud vill att vi skall växa. Våga kliv ur din båt, såsom Petrus, men även om du sjunker lite, så blir du buren.

Prova själv för att se vem du är här!

Om mig nedan enl. frågorna!
What's your theological worldview?
You scored as a Emergent/Postmodern
You are Emergent/Postmodern in your theology. You feel alienated from older forms of church, you don't think they connect to modern culture very well. No one knows the whole truth about God, and we have much to learn from each other, and so learning takes place in dialogue. Evangelism should take place in relationships rather than through crusades and altar-calls. People are interested in spirituality and want to ask questions, so the church should help them to do this.

Emergent/Postmodern

 
82%

Evangelical Holiness/Wesleyan

 
79%

Neo orthodox

 
75%

Reformed Evangelical

 
64%

Modern Liberal

 
57%

Classical Liberal

 
54%

Roman Catholic

 
50%

Charismatic/Pentecostal

 
46%

Fundamentalist

 
36%

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback