Gamla uppgifter från en gammal hårddisk är som ett genetiskt arv...

Arvet.

Åkte över 20 mil igår och fick hjälp halva dagen med att lägga in gammal info från min kraschade data till min nya.
Tänkte på det på motorvägen hem igår.

I sitt arv från ens tidigare generationer får man med en massa skräp som man kunde vara utan. Dessa saker kanske var adekvat i en annan tid, men inte nu. Kan jämföras med en massa spam, som det heter nuförtiden.
Både genetiskt och släktmässiga märkliga relationer får man överta, varken man vill eller inte.

Trist.
Så nu har jag i min nya data fått tillbaks en massa saker som borde varit raderade sedan länge. Sålunda måste jag gå igenom dessa saker igen, som en inventering.

image507
Påminner om Livet. Att ta sig tid att ständigt inventera allt.

Städa ur gammalt skräp, både materiellet och humant. Istället för att bara köra vidare.

Vissa saker under denna process kan vara svåra att kasta bort. Det är där förlåtelsen kommer in. Både gällande sig själv och andra.

Att lära sig böja nacke.

Att man inte dör om man förlåter den Andre, istället för att döma och visa att man själv alltid har rätt.

Att istället våga bära den Andres bördor. Att våga lyssna in, istället för att fördöma.

Vad är behovet? Kan jag hjälpa dig?
Kan du förlåta mig? Kan vi kasta bort allt gammalt skräp och börja om.

image508
Förlåtelsen.

Oavsett vad du gjort, om du mördat eller bara förodmjukat eller blivit det. När du själv inte tror du kan börja om, när skulden eller skammen hindrar oss från att bli det vi är tänkta att kunna bli, det är där både kapitulationen och räddningen finns. I det svaga.

Det är där Jesus Kristus möter oss. Han har räckt ut handen, ber du om att kunna våga möta den och sedan följa Jesus tankesätt och Väg?

Clear all data.

Där på Korset.
För dina synders skull.


Allt är dig förlåtet.

Den som är i Kristus är en ny skapelse, det gamla är förbi och något nytt har kommit (2 Kor 5:17).

Även som kristen är du både syndare och rättfärdig. Du har kvar gammalt skäp, men du är ändå räddad, är på Väg, men fortsätt att liksom 12-stegs rörelsens uppmaning göra en daglig inventering och kasta sedan bort det dåliga.

För att få en inre frihet. Mot Kärleken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback