Att göra Guds vilja...

"Det jag vill, det gör jag inte och det jag gör vill jag inte"; skriver Paulus i ett av sina brev i Bibeln.

Så målande mitt i prick av hur det är att vara människa. Ibland har man satt upp mål och så missar man dem, gör fel eller annat istället. Så även jag. Ingen av oss är perfekt, man är människa med fel, brister, förgörande styrkor och en hel del positiva gåvor.

Föresatte mig i början av sommaren att börja träna och sluta med onyttig kost och framförallt socker. Inte helt lätt.

Visste du att det är längre avtändning på socker än heroin? Skrämmande. Förstår att marknaden inte vill att det kommer ut, då man dopar de flesta livsmedel och godis med detta. Hjärnan blir beroende, även om många inte förstår så blir de nästan omärkligt förstörda.

Har under 2 månader tränat på gymmet, det har således blivit 24 gånger, gått en del och idag har jag börjat cykla. Har bestämt mig. En ny frisk livsstil. Man skall helga kroppen, säger Bibeln. Och jag med, även om jag misslyckas ibland, Socker suget har nästan försvunnit, men det är svårt och har tagit tid.

Gör man fel kan man börja om imorgon. Nåden är stor och devisen "en dag i taget" gör ens problem hanterbara, bara en dag i taget, såsom jag behandlat min alkoholism. Och det är några dagar sedan jag tog det sista glaset förhoppningsvis. Det är faktiskt även flera år..

Gud vill inte att jag skall vara full, tjock och dum.
Så nu är jag nykter, kämpar med min vikt och böcker läser jag.

Helt ok var Paulo Coehlos "Alkemisten" som jag läste färdigt igår. Har beställt några böcker som jag hoppas kommer imorgon, bl.a en av Desmund Tutu.

En ny dag imorgon, med nya möjligheter. Ber om kraft och insikt att följa Guds vilja med just mitt liv även imorgon.

Glad sommar förresten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback