Sommar och underbara fik i ett fint Uppsala...

Ledigt.

Ett overkligt ord för mig. Har ju studerat sedan år 2004 och hela tiden har jag läst en stor mängd böcker, oftast med stor behållning, men många gånger under stress, varit tvingad att se det primära.

Idag skall jag åka in till min sjukgymnast Anita angående min axel. Hon är hård. Och det är som det skall vara. Båda vill vi ju att jag skall bli frisk.

Ledigheten tvingar mig att kunna välja själv vad jag skall göra. Det är nästan så man blivit institutionaliserad genom studiernas diciplin, så när valfrihetens portar öppnar upp så är man som en kalv som skall ut på sommarbete. Blicken höjs och man frågar sig vart skall jag gå?

Vägen, sanningen och livet ligger som en rak autobahn framför en. Min Fru skall på ärende inne i Uppsala, så när det somriga Uppsala ligger framför mina öppna fötter skall jag slå mig ner på ett fik, och fortsätta läsa i böckernas bok, Bibeln.

Har som avsikt att läsa den från pärm till pärm i sommar.



Befinner mig i Första Mosebok än så länge. Läste igår en del för min dotter och hon förundrades över berättelserna. Tänk så många som inte inser de ofantligt rika materialet som finns att tillgå för de flesta människor i vårt land och som finns i de flestas bokhyllor. En bok, bestånde av 66 böcker, alla gäller ditt och mitt liv.

Skall också besöka en självhjälpsgrupp, där svagheten alltid ger styrka. En paradox som gett mig möjligheten att tillfriskna från min alkoholism. Och bakom allt ligger Gud, och bl.a. en biker-bibel och min Fru som skickade mig till en Alpha kurs som introducerade kristendomen.

Nu har jag en teol. kand, är nykter sedan över 5 år, prästkandidat och en tro som burit genom allt.
Och så är folk rädda för Bibeln och Jesus... Man kan undra hur många som är kritiska till kristendomen tänker och framförallt kan man undra om de gör det.

Gud har hjälpt mig sedan jag kom till tro. Tack.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback