Be och du skall få... när Gud griper in, som jag ser det...

Gud hör bön.

Har mött ovan mening många gånger under hela mitt liv.
Jo, jo, har jag tidigare nog tänkt. Det vore bra om det stämde, men vem vet. Kändes lite naivt.

Ni läste igår om mina problem med min uppsats och att jag då bad Gud om hjälp. När man börjar förlita sig på sig själv går det inte alltid bra har jag lärt mig.

En av mina fd. studiekamrater upplevde precis samma sak med sitt examensarbete, att hon glömde bort att det är Gud som hjälper oss, när sedan fokuset vändes mot den Levande Gudens hjälp, hände något.

image535
Talade med min handledare igår som hade lagt ner mycket jobb genom att läsa igenom mina 69 sidors uppsats. Fick raka råd och det som behövs förändras är i huvudsak ordningen. Texter behövs flyttas. En timmes telefonkontakt hjälpte mig oerhört. Tala om bönesvar!!! MYCKET MÄRKLIGT.

Ibland förstår jag inte hur det går till, men det räcker väl att jag förstår att jag dels inte begriper då jag är en begränsad varelse, dels att jag förstår att Gud hjälper just mig och är sålunda inte bara en allmän suddig positiv kraft utan att Gud verkligen griper in när jag ber om hjälp. Alldeles uppenbart.

Nu ber jag om att bli frisk från min förkylning inför tisdagens operation.
Man kan be och förvänta sig att Gud hjälper en, har annars fått frågan om man kan det, eller om det är självförmätet. Icke!

Gud vill just Dig väl. Han älskade oss så mycket att han kom hit, tog på sig våra synder och led för oss, alldeles fruktansvärt, så att vi skulle förstå att han vill oss det allra bästa om vi litar och tror på honom.

Långfredag. Har idag fått frågan vad som händer denna dag. Alla kan numera inte sin kristendoms historia, därav är det bra att man frågar.


Långfredagen

image534

Detta var dagen då Jesus torterades och dödades.

På avrättningsplatsen Golgata korsfästes han tillsammans med två rövare.

Eftersom det som hände med Jesus under denna dag präglas av sorg och lidande är långfredagen en mycket stilla dag i kyrkan.

Inga blommor på altaret, ingen orgelmusik, svart färg på altarduken.

Det har genom tiderna ofta varit en dag i stillhet då man inte arbetat.
Läs mer om påskens dagar här...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback