Ulf Ekman, Christer Sturmark, Lp-musik, vår och fotnötter.

En salig röra.

Så är dagens reflektion.

Började med att se SVT´s tv debatt imorse som ägde rum på Livets Ord i onsdags mellan Ulf Ekman och Humanisternas Christer Sturmark. Temat var om Guds existens, sålunda Gud eller ateism.

image523image524

Redan för ca. 3 år sedan gav jag förslag på en debatt i Uppsala till Svenska Kyrkan mellan Sturmark och någon företrädare för Svenska Kyrkan, men möttes av väldig skepsis...

Då tycktes det var bättre att sticka huvudet i sanden och istället låta Humanisternas åsikter få landfäste. Nu får Livets Ord istället cred. Detta t.o.m. i TV. Skäms man för evangeliet?....

Eller var det så att det inte finns någon tillräckligt vass retoriker i Svenska Kyrkan som kunde, ville eller vågade möta debatten?

Ekman är skicklig och en underhållande retoriker, (även om jag inte delar alla hans åsikter), vilket visade sig idag. Sturmark snurrar omkring i perifirin och kom inte in i matchen, även om han inte är oäven.

Det blev goda skratt och debatten fördes på en respektfull nivå. Så skall det vara.

image522
Har möblerat om på kontoret och plötsligt hamnade skrivbordet bredvid min gamla dj-skivspelare och i samma rum som alla mina LP´s från det jag jobbade som dj under 16 år eller nu hur länge det var...

Vilken härlig musik som snurrat här idag. Inte disco, utan gamla västkustrockare (USA) med härliga gitarrsolon har spridit glädje medan jag läst om äktenskapsbryterskan och dess historia (Joh 7:53-8:11).


En fotnot, flera fotnötter. Ja, det blir många sådana när man skriver examensarbete.
Visste Ni att det heter en spann och flera spänner.

Varje dag kan man lära sig något nytt om man håller ögonen öppna. Oavsett om man är humanist eller kristen. Men för det krävs s.k. open mind.

Hoppas man har det?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback