Träffade Ulf Ekman på dagen idag samt Blondinbellas inställning till alkohol...

Inspelning för Ulf Ekmans bloggtv under lunchtid idag. Programmet blev bra och givande.

Programmet kommer att läggas ut på Livets Ords hemsida under november/december, då som en uppföljare till kvällens diskussion på stora scen hos Livets Ord i Uppsala. Öppet för alla - KOM!

Temat är bl.a. om nykterhet, vilket vi behandlade även under dagens tv-inspelning.

Finns det för få förebilder idag, både allmänt och inom kristenheten. Svaret är JA. Åtminstone inte tillräckligt tydliga.
Kom ihåg, barn gör inte som man säger utan hur man gör.

Tänker nu på bloggfenomenet för stunden, Blondinbella. Igår tog Gert Fylking, Roger och Titti (som inte dricker alkohol) i radioprogrammet Morgonzoo upp hennes blogg och det var tydligen rosenrasande över att hon dels av sina föräldrar tilläts dricka alkohol på krogen, då hon bara är 17 år, dels var de förbannade på restaurangerna som utskänker alkohol till minderåriga.

Tänk om det gällt bilkörning, som det också är lag på 18 år för att ägna sig åt, då hade folk blivit galna, men nu är alkohol så tillåtet av var och en att ingen reagerar. Mycket märkligt!!!!

Har frågat några präster som dricker väldigt sällan om de kan tänka sig att sluta och på så sätt vara förebilder. Ingen har vågat anta utmaningen, faktiskt lite märkligt, anser jag. Är det fel?


Blondinbella skriver på sin blogg som visar på dagens inställning hos många ungdomar, tror flertalet faktiskt. Så här skrev hon:

Jag är så jäkla arg! En journalist från aftonbladet gjorde världens elakaste intervju med mig där hon frågade "Varför jag inte festar längre?" "Är du med barn kanske för du har ju varit hemma så mycket?" Nej säger jag och svarar att jag har så himla mycket plugg att jag inte orkar gå ut längre. Då kommer genast hennes nya ledande fråga "Jasså.. Så ingen myndighet har kontaktat dig eller din familj?" Hon visste det redan när hon ringde.

För några veckor sedan anmälde troligen en läsare som inte gillar mig, min familj till familjeenheten hos socialen för att jag "dricker mer än vuxna" Jag blev så arg när mamma ringde och berättade det eftersom jag är nog världens lugnaste unge! Sist jag kom hem packad var jag 14 år gammal, sen dess dricker jag ett glas vin då och då till maten. Inte som aftonbladet skriver i sin rubrik "men än en vuxen" Varför varför varför ska alltid dessa skit-tidningar agera som gamar och få ihop sina intervjuer om något jag och min familj inte ens ville prata om?

Och varför ska man slösa alla dessa skattepengar på att kontakta min familj? Herregud jag har flyttat hemifrån för flera månaders sedan och lever mitt egna liv med Nils. Mina föräldrar vet väl inte när jag kommer hem på kvällarna och ska man sitta och ringa om det varje kväll när man snart fyller 18 år? Lägg dessa skattepengar på ungdomar som verkligen har det svårt hemma och behöver hjälp. För tyvärr finns det för många av dom som inte får stöd!

Jag klarar mig bättre än någonsin. Men jag är trött på att tidningarna aldrig tar hänsyn till min ålder och att jag inte har något val. Idag får man inte välja om man vill vara med i tidningen eller ej. Dom publicerar det även fast mina föräldrar eller jag inte har godkänt det. Vad hände med press-etiken?

Min reflektion till hennes inlägg är följande:
1. Packad när man är 14 år... Sedan dess dricker hon ett par glas då och då. Detta är lagvidrigt, anmäl hennes föräldrar! Gert Fyling ansåg också så, dessutom att de skulle våga vara föräldrar som vågar sätta gränser.

2. Skit tidningar? Hennes blogg är för många en ledstjärna och den innehåller en hel del ytlighet, där konsumtion är en av ledstjärnorna. Köp dig vacker, verkar vara anslaget på hennes blogg, ett barn av sin tidsanda, det är det yttre som räknas.

3. Hon är inte myndig och har flyttat hemifrån utan kontroll. Gränslöst.

4. Hon verkar behöva hjälp då hon inte kan sätta gränser för sig själv, inte via shopping, inte jobbgräns heller (en kommande arbetsmissbrukare...).

5. Man kan inte välja om man får vara med i tidningen. Min far ansåg att den som vill vara med i offentligheten och därmed tjänar på det har ingen hänsyn att fordra. Bra sagt. Spännande sagt med en som talar om andra i sin blogg. "Kasta sten i glashus.." Skall hennes föräldrar godkänna om man skriver om henne, men inte när hon dricker eller flyttar hemifrån.

Vad hände med föräldra rollen och vuxna som förebilder? Kom ikväll kl. 1900 och lyssna.

Kommentera gärna här på min blogg efteråt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback