Min kristna resa...

Resan har fortsatt...

Fram och tillbaks till Stockholm idag igen.
Fryshuset och möte med nätverket Chaplin med Anders Carlberg bl.a.

Det fanns ett brev i min postlåda när jag kom hem...

Biskopen intygar där att både Uppsala Sift och domkapitlet slutligen härmed antagit mig så att jag kan vigas för prästtjänt för Svenska Kyrkan.


Resan har varit lång...


Många hållplatser har det varit. Vet inte riktigt absolut när den började, om det var förutbestämt redan vid min alldeles för tidiga födsel. Har från början fått kämpa, bytte blod direkt när jag kom in i denna värld, har haft en hel del svåra sjukdomar, uppväxt i en dysfunktionell familj, men Någon håller mig under sina vingar. Alldeles klart kan man se detta i backspegeln.

Bikerbibel, Alphakurs, katakumékurs, Svenska Kyrkans grundkurs och boende i risigt rum i Sigtuna, teologisstudier dygnet runt under många år, olika kurser, praktik på olika orter, olika möten och gudstjänster, olika uttagningar och antagningar. Och så plötsligt. Brevet från biskopen idag.

Är inte framme än...

Har en termin kvar där man får lära sig de praktiksa övningarna gällande dop, begravning och bröllop bl.a. Men min teol. kand är redan klar. Kollade att alla temadagar som man skall vara med på också är fyllda.

Men jag kommer inte fram än...

Hoppas jag har en hel del dagar kvar innan jag kommer till himlen. Och att jag kommer att möta  mycket glädje innan och en hel del svårigheter självklart. Men visst är det märkligt, min resa.

Tack Biskop Ragnar Persenius och Uppsala Stift.
Må jag lyssna på Gud så jag blir en bra präst som gör skillnad.



Tack Ni som stöttar mig. Jag behöver er.

Kommentarer
Postat av: gun-Britt

Grattis Mikael!

Vet att du kommer att göra skillnad eftersom du gör det redan. Nyfiken på EA. Jag är med i AA och har även varit på vuxenbarnvecka. Lite kruxigt med allt, var på ett Alanonmöte och känner igen mig även där. Sedan är jag med i en församling och ser behoven, men jag vet inte hur man ska få riktigt gehör för frågorna.

Postat av: Jesse

Jaha.... då var det dags med ett Grattis då.



Non cogito non ergo sum ...est deus

Hoppas du har det bra och tar hand om dig och dina



2008-09-20 @ 09:12:05
Postat av: Mikael Bedrup

Svar till ovan.

Gun-Britt: Alla 12-stegs sällskap jobbar på bra, så även EA vet jag. Även de "normalstörda" (hi..) borde ha en, för s.k. syndare.



Var dig själv, visa "svaghet" så blir man som en magnet, alltför många visar fasader, men vill leva äkta med det brustna och allt det fina som vi har, således bör alla frågor få utrymme även i en församling, men de kan vara svårt att våga ta fram dem. Men Jesus visar oss vägen genom att själv vara svag där på korset.



Jesse: Tack för ditt grattis. Hoppas du sköter om dig. Hur går det för dig? Ge inte upp!!!!!!!!!!!

2008-09-20 @ 11:04:05
Postat av: Conny

Hej Micke,

Brukar kolla din blogg på senare tid och då har det blivit för att se vad "sjutton" du håller på med. Oavsett allt tyckande, åsikter osv är jag glad och imponerad av din resa och vill gratulera dig till att snart vara präst. Jag vet på ett ungefär när resan började och vi har ju diskuterat en hel del tidigare, om allt...OCH jag delar fortfarande inte alla åsikter med dig, sorry ;-) F.d granne på landet och mc kompis. Hälsa familjen /// Conny (Bosse hälsar också dig och din familj

2008-09-20 @ 12:31:38
Postat av: Mikael Bedrup

Vad glad jag blev för Din hälsning Conny!



Det var ett tag sedan, saknar våra spännande diskussioner. Det är bra att vi alla har olika erfarenheter och åsikter, annars skulle det bli bra trist, men det krävs mod att våga lyssna.



Hälsa Bosse allt det bästa. Vore kul att träffas. Ring.



2008-09-20 @ 19:21:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback